25ης Μαρτίου 11, Νέα Φιλαδέλφεια, 14342 210 2581204

Γιατί χρειαζόμαστε την Καινοτομία στην εκπαίδευση;

Η παιδαγωγική οφείλει πάντα να αφουγκράζεται την ροή της κοινωνίας, να επαναπροσδιορίζει τα εργαλεία που αξιοποιεί, αλλά και να επαναπροσδιορίζεται με βάση τις ανάγκες της κάθε εποχής. Θα πρέπει επομένως να ορίζει κάθε φορά το ρόλο που θα παίξει και ποιές στρατηγικές θα υιοθετήσει προκειμένου να μην είναι «κωφή» (η παιδαγωγική) σε αυτό που συμβαίνει έξω από την τάξη.

Αυτή η διαδικασία αποτελεί μια συνεχή διάδραση που αφορά όλα τα μέλη που απαρτίζουν αυτήν την αλληλεπίδραση. Τα μέλη της οικογένειας, τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, τα  μέλη της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς το παιδί μπαίνει σε αυτή την αλληλεπίδραση με αυτό που φέρει.

Ναι, είναι αλήθεια ότι σαν σχολείο θέλουμε να πρωτοστατούμε και όλοι  εμείς έχουμε ανάγκη από αυτό το κεφάλαιο της ζωής που λέγεται δημιουργικότητα. Μια δημιουργικότητα που δεν θα αφήνει κανέναν έξω μιας και το αίτημα της εποχής είναι η συμπερίληψη. Έτσι λοιπόν δεν χρειάζονται σημαίες και ευφάνταστα πράγματα. Αρκεί  μόνο να γνωρίσω καλά τον εαυτό μου. Επομένως λέμε σε ένα παιδί: “Μάθε τον εαυτό σου, ακολούθησε την φύση σου. Μόνο εσύ γνωρίζεις τι μπορείς και τι δεν μπορείς να κάνεις.” Με αυτόν τον τρόπο, ο καθένας μας οδηγείται στο γνώθι σαυτόν.

Άρα καινοτομώ σημαίνει εργαλεία ενδοσκόπησης προκειμένου να αξιοποιήσω αυτά που μου έρχονται από έξω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η λήψη απόφασης στη σύγχρονη εποχή χρειάζεται εγρήγορση των δυνατοτήτων του ψυχικού και πνευματικού κόσμου. Όσο περισσότερο ανακαλύπτουμε τις δυνατότητες μας, τόσο καλύτερα είμαστε συμμετέχοντες σε μια κοινωνία και άρα δεν χρειάζεται να μιλάμε για συμπερίληψη γιατί έχουμε ήδη προβεί στην συμπερίληψη της διαφορετικότητας του εαυτού μας. Αυτό το διαφορετικό δηλαδή που φέρει ο εαυτός μας.

Έτσι έρχεται στην εκπαίδευση η καινοτομία, το «τέμνω» του καινούργιου ανθρώπου που έχει ανακαλύψει κάτι από την μεριά του. Η καινοτομία λοιπόν είναι το καινούργιο, το φρέσκο και συνδέεται άρρηκτα με τη δημιουργικότητα. Η καινοτομία δίνει  την δυνατότητα και σαν εκπαιδευτικός αλλά και σαν παιδί να πειραματιστείς. Σε καλεί σε αυτό το πειραματικό – ερευνητικό ταξίδι να βάλεις την μεριά σου και να συνπαίξεις, συνδημιουργήσεις, συνεργαστείς μαζί με τον άλλο. Το αποτέλεσμα πάντα θα είναι ένα αποτέλεσμα που μαρτυρά το ταξίδι σου από το εγώ στο εμείς.

Η παιδαγωγική λοιπόν ως επιστήμη οφείλει όπως κάθε άλλη επιστήμη να αφήσει πίσω της την μεθοδολογία της για τις νέες γενιές. Έτσι σκεφτήκαμε και εμείς, η εκπαιδευτική κοινότητα της Καραμέλας, έχοντας περάσει όλα αυτά τα χρόνια μέσα από διαδικασίες πειραματισμού και εφαρμογής μιας μεθοδολογίας να φτιάξουμε το δικό μας ψηφιακό περιοδικό. Στόχος των άρθρων μας θα είναι η συμβολή μας στην εκπαιδευτική κοινότητα κοινοποιώντας όλα αυτά που έχουμε κατακτήσει τόσο ως προς την εκπαιδευτική μεθοδολογία μας, όσο και ως προς τα εργαλεία και τις καινοτομίες που εισάγουμε κάθε φορά στη εκπαίδευση.

 

Αθηνά Κλάδη